Klage på takstmann er et mye brukt søkeord i Google. Er du en av de uheldige? La oss se på hvordan vi kan gå frem for å klage og hvilke muligheter vi har.
Dersom du ikke er fornøyd med takstmannens arbeid bør du først klage direkte til Takstmannen. Til dette kan det være lurt å bruke Forbrukerrådet sitt standard klagebrev.
Dersom du ikke blir enig kan du klage takstmannen inn til Reklamasjonsnemnda for takstmenn. NB. Utklipp fra Forbrukerrådet:
“OBS Nemnda behandler bare klager på takstmenn organisert i Norges Takseringsforbund og NITO Takst. Hvis takstmannen ikke er organisert i disse organisasjonene, må du bringe saken inn for det ordinære rettsapparatet.”
Faglisten.no
Det er også viktig å vite at det kan være vanskelig å nå frem i en sak, aktører i Faglisten.no har selv opplevd dette i en sak Reklamasjonsnemnda mente var for omfattende til behandling. Vi vil likevel presisere at det er viktig å klage useriøse aktører inn til Reklamasjonsnemnda, dette da vi tror at flere klager på useriøse aktører vil med tiden hjelpe.
Når det er sagt er behandlingstiden kan være lang, vi anbefaler derfor at en anmeldelse på Faglisten.no bør gjøres umiddelbart. Om takstmannen ønsker kan han også gi kommentar til anmeldelse/vurdering, forutsatt at han har betalt profil på Faglisten.no
Det er samtidig viktig å vite at alle kan gjøre feil, men at dette på sikt kan bidra til at oppdragsgiver kan luke bort de “useriøse” aktørene som litt for ofte gjør “feil”. Da ved å lese gjennom tidligere kunder sine erfaringer her på Faglisten.no i kategorien taksering.
For mer informasjon om takstmenn og taksering anbefaler vi Forbrukerrådet og Norsk Takst.
Reklamasjonsnemnda
Hvilke erfaringer har du med Reklamsjonsnmenda for takstmenn?
Visste du at du også kunne skrive en anmeldelse til Reklamasjonsnemnda for takstmenn på deres profil på Faglisten.no? Her kan du gjøre det.