Negative anmeldelser er viktig for din bedrift.
Hvorfor er vi bedrifter så livredde for kritikk og negativ omtale? I dette blogginnlegget skal vi se på hvordan negative anmeldelser kan være viktig for din bedrift.
Om vi får en dårlig anmeldelse føler vi at verden raser sammen og tror videre at ingen kunder vil bruke oss.
Heldigvis er det ikke slik de fleste kundene tenker. Skriftlige anmeldelser er bedre enn munn-til-munn anmeldelser! Dette på grunn av at vi er så heldige å få innsikt i vurderingen og vi kan imøtekomme denne.
Det vil si at det ikke er en misfornøyde kunder som snakker ned bedriften til nye potensielle kunder uten at du er klar over dette. Men i stedet skriver en omtale på din profil slik at du får en mulighet til å finne frem til en god løsning for kunden. Evt. forklare hva som har skjedd.
I dag leser 97% av forbrukere anmeldelser på nett. Kanskje enda viktigere, 85% av disse leter etter negative anmeldelser.
Nå lurer du kanskje på hvorfor de leter etter negative anmeldelser. Svaret på det er enkelt: Din kunde ønsker å vite hvor ille det kan gå i et «worst-case-scenario».
Har du kun 5 stjerners overfladiske anmeldelser på din side og ingen negative så forteller dette absolutt ingenting om hvordan du løser en potensiell uenighet med en kunde.
Om kunden derimot har lagt inn en dårlig anmeldelse og bedriften har være imøtekommende og prøvd å komme med forslag vil det fremstå som et mye tryggere valg for dine potensielt nye kunder. Dialog med kunden rundt kundeanmeldelser bygger tillit til potensielle kunder.
Hvordan gå frem for å svare
Så hvordan gå frem for å svare? Det er viktig at du planlegger ulike scenario og setter deg inn i hva kunden har bestilt og hva han har fått. Samt at du er klar over hans standpunkt i saken. Husk også at kunden forventer svar raskt. Statistisk sett senest innen en uke.
Avslutningsvis
Husk at en miks av både positive og negative tilabekmeldinger vil bygge mer tillit en kun 50 perfekte anmeldelser uten noe negativt. En potensiell kunde vil kanskje bli mistenksom på at det ikke foreligger noen negative anmeldelser i det hele tatt. Er anmeldelsene reelle?
Derfor skal du glede deg over negative anmeldelser og svare slik at du tiltrekker deg de nye potensielle kundene som kommer til å lese svaret ditt på Faglisten.no
Så hva har vi lært i dag, jo at negative anmeldelser er viktig for din bedrift!
Ønsker du å skrive en anmeldelse? Søk etter bedriften her.
Du kan lese mer om negative anmeldelser og kilden til dette blogginnlegget her.